Biztonságpolitika, történelem, hadászat, világpolitika

Paracord

Hol vannak a T-14 Armata harckocsik?

2022. április 16. - Paracord

Már 7 éve annak, hogy az oroszok bemutatták 2015-ben a szokásos nagy májusi díszszemléjükön az új csodafegyverüket a T-14 Armata harckocsit. Azóta számtalan lehetőségük lett volna ennek az új típusnak az éles bevetésére például Szíriában és Ukrajnában, ám alig-alig jutottak szerephez. Szíriában megjelentek (kis számban) de Ukrajnában eddig egyetlen egyről sincs tudomásunk.

armata.jpgA kép forrása: LINK

Az Armaták gyártása állítólag már 2015-ben elkezdődött az Uralvagonzavod gyáraiban, ám 3 évvel később már arról érkeztek hírek, hogy 32 db elkészítése után leálltak a tömeggyártással. Az okok leginkább a magas előállítási, innovációs költségek felé mutatnak.

A T-14 Armata fő fegyvere egy 125 mm-es 2A82-1M típusú, automata töltésű, sima csövű harckocsi-ágyú (32 db-ból álló javadalmazással). A kezelő-személyzet csupán 3 fős és sajátos módon elkülönítve foglal helyet egy páncélozott rekeszben a jármű elülső részében (jól védett helyen). Különleges hogy a kezelők nem a toronyban, hanem a platformban ücsörögnek. A harckocsi álcázórendszerrel is rendelkezik, melyről keveset tudni. [] A közepes méretű típus, mindössze 48 tonnás, így lényegesen kisebb a nyugati versenytársainál, például a 67,5 tonnás Leopárdnál, a 63 tonnás Abrams M1A2-nél, a 65 tonnás Merkavánál vagy a 62,5 tonnás Challenger 2-nél. Viszont gyorsabb is ezeknél, hiszen 90km/órára képes és 500 km megtételére képes egyetlen feltankolással. A T-14 Armatát egy 12 hengeres, 1500 lovas dízelmotor hajtja (mint a Merkavát és a Leókat is). Adottságai és révén ma a T-14 Armata a világ legjobb harckocsijai közé tartozik.

armata2.jpg

A kép forrása: LINK2

A T-14 előnye a személyzet nagy fokú védettsége, a gyorsaság, a nagy hatótávolság, a nagy lő-erejű és pontosságú harckocsi-ágyú, az álcázóberendezés és egy érdekes kompatibilitás (univerzális jelleg) más járművek platformjaival (pl a T-15 gyalogsági harcjárművel). Ugyanakkor valamilyen okból az orosz hadiipar leállt a sorozatgyártásával és nem veti be Ukrajnában sem. Nagy kérdés miért nem? Drága a tömeggyártása az orosz kasszához mérten? Konstrukciós hibái vannak? Hiányzik valami a tömeggyártáshoz? Egyelőre csak találgatni lehet. Mi valamiféle konstrukciós hibá(k)ra, gyártás-technológiai gondokra tippelünk és a T-72B illetve T-90-hez mérten túl drága előállítási költségekre. Az 1500-2000 példányszámú T-90 ma is uralja az orosz harckocsi-fegyvernemet.

t14_t90.jpg

Az Ukrajnában február 24 óta, 50 napja zajló háború orosz szemszögből nem áll túl fényesen, ráadásul a szankciók hétről hétre gyengítik az orosz gazdaságot, amihez a svéd-finn NATO csatlakozás problémája is társul. Az orosz hadiipar válaszút elé érkezett: vagy rákapcsolnak az új fejlesztésű eszközeik harctéri megjelenéseire vagy szembe kell nézniük egy esetleges politikai-katonai vereséggel. A T-14 Armata harckocsik ukrajnai bevetése talán változtatni tudna a kialakult helyzeten. A kérdés csak az: Putyin tartalékolja ezeket Moszkva védelmére vagy elszánja magát végre a tömeggyártásra és elrendeli az ukrajnai bevetésüket. Persze ettől még háborúja és agressziója nem lesz igazságos és jogos

paracordiablog.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://paracordia.blog.hu/api/trackback/id/tr3217808765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Történelemtanár_ 2022.04.17. 09:58:29

Jó cikk, de félő, hogy a harckocsik kora lejárt!
Ugyanakkor az is bebizonyosodott az elmúlt évek háborúiból, mint a 2020-as örmény-azeri háborúból, a szíriai harcokból és most az ukrajnai összecsapásokból, hogy felszíni csapatok nélkül, pusztán a levegőből nem uralható egy ellenséges terület. Mégis csak kellenek tehát a páncélosok.

Fritz Gerlich 2022.04.17. 09:58:33

Az oroszok már a háború első napjaiban érzékelték, hogy az ukránok drónokkal illetve vállról indítható rakétákkal (Javelinekkel és Stingerekkel) sorra szedik le páncélosaikat. Így a darabonként 6 millió dolláros csoda-tanjak, az Armatákat inkább oda se vezényelték. Sajnálják őket. Ha igaz, hogy 100 db van ezekből (valahol olvastam, hogy ennyit gyártottak le az Armatákból), akkor féltősek és valószínűleg egy esetleges NATO támadásraa, nyílt-mezei harckocsi ütközetekre tartogatják őket. Már ha lennének ilyenek és nem csak nukleáris harc zajlana az USA és a ruszkik között.

Argus_ 2022.04.17. 09:58:36

Az Armata jobb az Abramsnél, de nem zárult le a fejlesztése. Még nem szűrték ki teljesen a konstrukciós hibákat. Gondolom a távvezérlésű toronnyal és az elektronikával lehet gondjuk.

Etniez 2022.04.17. 09:58:47

Nem tudom, miért nincsen bevethető állapotban, erről mindenki csak találgatni tud.

Az viszont ma már biztos, hogy a tankok elvesztették a harctéri szerepüket, amennyiben az ellenséges gyalogságnak vannak hordozható tankelhárító rakétái nem érnek semmit.

Teljesen feleslegesé még nem váltak, de elvesztették a domináns szerepüket. Úgy tűnik, a drónok jelenleg mindent visznek.

Von Hermanitz 2022.04.17. 10:06:03

Az orosz hadsereget nem csupán a világ nagyhatalmainak katonai hírszerzései de a nemzetközi közvélemény is óriási erejűnek, szinte legyőzhetetlennek és korszerűnek tartott egészen idén februárig.

Aztán az ukrajnai háború rávilágított arra, hogy bizony Putyin hadserege: rossz szakértelemmel vezetett, gyenge morállal rendelkező és többségében elavult haditechnikájú. Megdőlt egy mítosz.

De az, hogy így is veszélyes az orosz haderő, kétségtelen. Veszélyességének fő forrása azonban a 8-9 ezer atomtöltet.

VacakBlogHu 2022.04.17. 13:34:53

@Argus_: Hol, hogy, mikor, merre, stb jobb? Látványosan lerobban a díszszemlén, vagy jobb adatok vannak a prospektusban? Persze lehet jobb, de ez soha nem bizonyította. Olyan, mint a fekete lovag.

Etniez 2022.04.17. 13:38:27

@Von Hermanitz: "De az, hogy így is veszélyes az orosz haderő, kétségtelen. Veszélyességének fő forrása azonban a 8-9 ezer atomtöltet."

Meg a mérete. Ukrajnát sem tudásból nyomják le keleten, hanem tömegben. Jól védekeznek az ukránok, semmi nyílt téri ütközet, városokba húzzák be az oroszokat és ott megsemmisítik a technikát miközben az utánpótlást drónokkal és rakétákkal támadják.

Ebben a fajta harcban nem sokat érnek a tankok és a tüzérség. A frusztrációt pedig a civilek gyilkolászásával enyhítik..

DominoFX 2022.04.17. 13:38:38

Tényleg van, aki azt gondolja, hogy annak a 32 db Armatának a bevetése ÉRDEMBEN változtatna valamit ebben a két hónapja tartó, több ezer páncélos jármúvet felvonultató háború kimenetelén?
Javul majd tőle az oroszok morálja, és hirtelen megtáltosodnak?
Elfoglalják velük Kijevet, vagy legalább Harkivot?
Kilőhetetlenek? Hatástalan ellenük a Javelin, az NLAW, a Bayraktar, a Switchblade mindegyike?
Ugyan már.

Kivancsi 2022.04.17. 13:38:45

ezek utan en mar abban sem lennek biztos hogy abbol 8-9 ezer atomtoltetbol a fele mukodokepes-e? vagy kiloptak belolluk a rezet es egyebet? a masik fele ami még mukodonek neznek ki? tenyleg kepes-e elindulni? ha meg elindult? oda fog-e erkezni ahova szantak? vagy feluton lepottyan mondjuk meg orosz teruleteken? ha meg celba ert... vagy legalabb is 10-20km-es korzetebe?? akkor fel is robban? vagy mar hasadoanyagot is elcsencseltek orosz "kereskedok"? :)
de legjobb lenne mindezek ki se derulnenek ott rozsdasodnanak tovabb ahol telepitve vagy tarolva vannak! mindenkinek jobb lenne :)

HaD 2022.04.17. 13:38:54

...a ruszkikat nem lehet soha leírni...aki erre gyúr az akarva akaratlanul elfedi a valóságot és árt az ellenük folyó védelemenek...nem kéne!!!

Ljozsef 2022.04.17. 13:39:20

Valószínű Putyint félre tájékoztatták, (ezért majd hullani fognak a fejek) a katonai szakértők, a hírszerzés hamis információkat szállítottak. Tudniuk kellett(volna) hogy az Amerikaiak már rég ellátták az Ukránokat modern, hatékony páncélos elhárító és egyéb eszközökkel így kevés lesz a létszámbeli fölény. Úgy tűnik nincs B-terv. Egyenlőre csak azt sikerült bizonyítaniuk hogy a "félelmetes" Orosz haderő gyenge, rosszul felszerelt, rosszul irányított és nagyon alul motivált. Csak az atomarzenál ami elrettentő lehet, ha hagyományos fegyverekkel kellene élesben az Amerikaiak ellen harcolniuk a háborúnak rég vége lenne, Moszkvát már bekerítették volna. Putyinnak valószínű a teljes haderejét az Ukránokra kell szabadítania ha nem akar totál beégni az egész világ előtt az elhibázott háborújával!

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2022.04.17. 13:39:32

@Von Hermanitz: "Aztán az ukrajnai háború rávilágított arra, hogy bizony Putyin hadserege: rossz szakértelemmel vezetett, gyenge morállal rendelkező és többségében elavult haditechnikájú."

Hát azért én nem az ukrán propagandacikkekből indulnék ki. Mert azokból természetesen le lehet vonni ezeket a következtetéseket.

Az előrenyomulás azért ilyen lassú, mert ők a békét akarják megnyerni, ezért pl. nem támadták a vasutat, az energiaellátási láncot (minden képen látni, hogy az ukrán magánszemélyek mobiloznak, megy az internet). Emiatt a hímestojás hozzáállás miatt haladnak lassan előre. Ráadásul elvileg nem használnak sorozott hadsereget, csak hivatásosokat.

Annyi viszont igaz, hogy az orosz titkosszolgálat egy KALAP SZAR.

1. Azt gondolták, hogy besétálnak Kijevbe. Ehelyett nagy ellenállásba ütköztek. Ezt nagyon benézte ott valaki. Ez egyértelműen nulla felderítés, kémtevékenység.

2. Ennél sokkal nagyobb baklövés volt, hogy oroszpárti elnöke volt Ukrajnának, és pár ezer ember a Majdanon (nyilván amcsi tikosszolgákkal megspékelve) átvette a teljes országot. Utána betiltották az oroszbarát médiákat. Akkor pár száz emberrel ezt meg lehetett volna akadályozni. Mi a szart csinált az impotens, kretén orosz titkosszolgálat? Egy egész országot kiszerveztek alóluk, ők meg tátott szájjal nézték. A mai több tízezres mozgósítást pár száz fővel megakadályozhatták volna akkor. Impotens bagázs.

cog3981 2022.04.17. 13:39:46

Az oroszoknak nincs vagy nem jelentos a processzorgyartasuk es nagyreszt a nyugati technologiara tamaszkodtak eddig. Minden fejlett technologiat felhasznalo eszkozhoz ez kellene... lehet visszaternek a gozhajtashoz :D (egy kis steampunk) A par tiz darab T-14-est meg orzik egy raktarban - ha mukodnek egyaltalan.

Nem ketseges hogy a T-14 eloremutato fejlesztes volt, az osszes tobbi harckocsi meg a regi, tobb evtizedes alapokat hordozza. Valoszinuleg minden orszag most a jelenlegi katonai helyzetet tanulmanyozza hogy milyen facepalm hibakat vetettek.

Szerintem kell harckocsi, vagy legalabbis egy olyan mozgo pancelozott jarmu/platform, amelyik nagy tuzerot kepes leadni. Viszont 2022-es szemmel nezve, ez legyen modularis, aktiv vedelmi rendszerrel rendelkezzen es mondjuk legyen egy tucat vedelmezo kiseroje. Pl dronok, kisebb onjaro robotok stb.
Kb igy definialnam a modern tankot, mert a surun lakott varosokban nagyon nehez csak repulovel dominanciat kivivni.

De olyan hibat nem szabad elkovetni, hogy csak nehezpancelosokat kuldenek be suru kornyezetbe. Mintha az anyahajokat a kisero es vedelmezo flotta nelkul vetnek be aztan csodalkoznanak hogy egy bekaember aknat rakva az oldalara elsullyesztette azt.

Tipikus "komcsi" korrupt gondolkodas.

"De az, hogy így is veszélyes az orosz haderő, kétségtelen. Veszélyességének fő forrása azonban a 8-9 ezer atomtöltet."
+ ha meghal 100e katona akkor tizszereset vetik be. Felaldozhato emberanyagbol is tobb van. Bar most mar talan annyira nem erzeketlen az orosz lakossag hogy ezt turje.

cavalry 2022.04.17. 13:39:57

1956-ban a pesti srácok támogatva őket a háborús veteránokkal kitaláltak a városi harc harckocsi elhárítási feladataira egy egyszerű módszert. Bevittek egy harckocsi aknát a kapu alá és egy drótot átvittek a szemközti ház kapujába. Amikor jött a T-55-ös, és elérte a holt teret amikor nem lát semmit a pilóta, aláhúzták és lett nagy bumm. Képzeljük ezt önjáró változatban számítógéppel vezérelve, felderítő eszközök által is vezérelve, és elszórva a területen egy halom, akkumulátoros verzióban (lapos, önjáró, vezérelt és nagy erejű). El van ott magában, álcázva. Jön a harckocsi és alámászik a kis ügyes. Elég egy fára felszerelt (több) érzékelő, vagy drón, stb ami a vezérlést támogatja és készenlétbe helyezi az eszközt. A csapatlégvédelem nem hatásos ellene. Bármi ami mozog, harckocsi, PSZH, teherautó, nem tud örülni a dolognak és lesz móka kacagás. Élőerőnek nem is kell ott lennie. Telepítése tömegesen lehetséges helikopterről éjszaka is (ilyen már van, csak azok buta aknák.) Itt egy új termék, lehet gyártani a jogdíjat kérem persze. :) A vezérlő program elkészítése ujjgyakorlat.

6.Lenin az idióta linkeket küldözgető 2022.04.17. 13:40:01

@Von Hermanitz: Kérdés mennyi működik belőlük. Az atomtöltetek komoly karbantartást igényelnek.

Dallasbird 2022.04.17. 13:40:16

@Von Hermanitz: Nem gondolom hogy nem tudták ,az hogy 15 éve 100-150 Kreml kamu youtube csatornán hirdetik a nem létező csodát a laikusoknak ,nem jelenti azt hogy nem tudták ! Pedig ott mondanak akkora faszságokat ,mert tudják sokan beveszik, tudod mint a hajókat kapcsolunk ki ,meg lelőttük Szíriába a Tomahawkokat ,és a többi faszság ,a NATO nem az orosz Youtube csatornákból informálódik :_) A közvélemény 32 éve cirkálórakétának hívja a robotrepülőgépet is.

Dallasbird 2022.04.17. 13:40:23

@Aëtius_: Viszont ellentmondás amit írsz, (szerintem nem járt le) hiszen utána te is arról írtál több sort hogy mi volt az "egyéb" gond ,de akkor ez nem a harckocsi hibája ,ergo ha van egy sajtreszelőm ne azon kell káposztát gyalulni :-) és úgy gondolom itt kijön hogy a valóságba az orosz védelmi költségvetés 2021 csak a 11. volt a világon ,itt látszik mekkorát lódítottak ,és szerintem csak félig övéké a légtér ,ezalatt persze arra gondolok ,hogy képtelenek összehangolni a gyalogságot az igenis kell ! harckocsikkal ,de a helikoptereknek ,csatarepülőknek is ott kellene lennie ,nem külön külön hanem nyilvánvalóan egyszerre, és hát ugye a felderítés ,légi-műhold-gyalogosfelderítők ,akik a valóságba nem arra valók mint sokan gondolják hogy rambo ,mert legtöbbször ha egyet lő már elbaszta-lebukott ,persze tudom néhanapján van szabotázs de nem jóbb ötlet megvilágítani inkább a célt egy repülőnek mint rambot játszani ? ,főleg hogy rambo nem orosz, és összerakta őket 1 tárral Afganisztánban :-) tényleg úgy volt !!! persze ezzel csak arra célzok hogy én melyik irányba húzok sok-sok évtizede :-) ennyi poént engedj meg .)

Dallasbird 2022.04.17. 13:42:00

@Argus_: nem egyértelmű, a SEPv3 nem tudjuk mennyire jó a valóságba ,arra célzok hogy mi a jobb : Egy tengernyi ! dollárból modernizált és fenntartott-karbantartott régi Cadillac vagy egy új Lada "Kalinka" nem sok rubelből ,láttuk a nem elműködő ERA páncélt ,amikor gúnyolódtak hogy tojástartó ,nyilván az irányított detonáció robbanóanyag volt kúpos ,csak baxot elműködni ,gondolom 20 éve lejárt a szavatosága ,egy katonai auditon könnyebb lehet csalni a korrupt tábornoknak-beszállítónak ha egyszer azért mégis megveszi és csak papíron kell hamisítani hogy : ááá jó az ,alig 5 éves ,10 év a szavidő :)

Dallasbird 2022.04.17. 13:54:15

@Bandibácsi egy nick tolvaj: a kb 6000 töltetből szerintem 2000-2500 se lehet a működő(vagy a tervezetnek megfelelően működő) de ők is tudják ,egy tucat is sok ,ahogy én tudom (szakirodalom) a "felfrissítés" gyakorlatilag kis túlzással drágább-komolyabb technológia mint a készítés ,hiszen itt nem elég rátapasztani 10 dkg -ot a természetes bomlás pótlására ,elég bonyolult volt a leírás őszinte leszek alig értettem belőle valamit ,igaz nem is vagyok atomfizikus :-) de sajnos ha befullad a 200 kt és csak 50 kt lesz a példa kedvéért ,az még mindig sok...

kunzoo 2022.04.17. 15:39:31

@fofilozofus:
Hacsak le nem lődözik Elon műholdjait, sok ráhatása nincs a ruszkiknak a netre.
Azt hiték, az ukránok megijednek és szétszaladnak. Nem így történt. Ukrajna nem egy hatalmas Krím. Ott hatott a meglepetés ereje. Kétszer már nehéz ugyanazzal meglepni valakit.

Kopasz Szuzukis 2022.04.17. 15:42:52

@LebensraumamOsten: Amerikai katonai-műszaki szakértők egyöntetű véleménye az az Armatáról, hogy bizony jobb harckocsi, mint az Abrams.
Ha tudnál olvasni, (és nem csak hülyeségeket fröcsögni), akkor észlelhetted volna, hogy az Armata motorja is 1500 lovas. Ugyanaz, mint ami a T-90-esekben van.
Páncélvédettsége nem gyenge! Szintén fenti szakértők véleménye szerint a frontpáncél és az oldalpáncél védettségi egyenértéke 1500-1600mm acéllemezzel egyenértékű. A Javelin páncélátütő képessége 1200mm. A kisebb tömeg oka egyrészt a 3 fős személyzet miatti kisebb méret, kisebb torony. Másrészt, mert titán kompozit a legénységi kabin belső páncélzata. Az meg feleakkora tömeg, mintha acélból lenne. És ez az oka a gyártás lelassulásának is: nincs elég titán erre a célra. Nagy részét exportálják. Még az USA is innen vásárol.

kunzoo 2022.04.17. 15:50:04

@Kopasz Szuzukis:
A Javelin a tetőn kopogtat, emiatt lényegtelen hogy mekkora a frontpáncél
Ha alapanyaghiány miatt nem tudják gyártani, akkor semmit sem ér nyilván olyan gépet kell tervezni amit le is lehet gyártani. Például a Me 262 tervezésénél figyelembe vették a birodalom nyersanyaghelyzetét. Le is tudták gyártani. Az nevetséges lenne ha a nyersanyagokban dúskáló Oroszországban nyersanyaghiány miatt állna le a gyártás.

6.Lenin az idióta linkeket küldözgető 2022.04.17. 15:54:54

@Dallasbird: Ha befullad még annyi sem lesz. De nem csak a hasadóanyaggal van probléma, hanem az azt körülvevő robbanóanyag gyorsan öregszik a sugárzás miatt.

Mdeve 2022.04.17. 16:42:56

@Bandibácsi egy nick tolvaj: Gondolj bele, ha elindítanak mondjuk 100-at, a megtámadottnak muszáj mindet védenie, mert nem tudhatja, hogy melyik robban és melyik üres. Már a 70-es években kimatekozták, hogy már 100 esetén is biztosan átjut néhány, mert egyszerre a legszuperebb légvédelem sem képes mindet leszedni. Tehát csak kb. egyszerre kell érkezniük... érvényes ez oda-vissza.

bontottcsirke 2022.04.17. 16:47:02

Sehol, ezek működésképtelen roncsok. Egy 125-ös pévécé cső egy kínai lánctalpon. Már ahogy szalutálnak belőle a grisák, látszk, hogy iq egy nulla. Putlert megnyugtatták, hogy ilyenek lesznek ezrével, csak hagyja már békén a fejlesztőket. Olyan, mint amikor Porsche megnyugtatta Hitltert, hogy ezrével tud Tigriseket gyártani, aztán egy váltót sem sikerült.

nyisztor 2022.04.17. 17:10:22

Ahogy a nagylelkű nyugati fegyverfelajánlók, úgy az oroszok is "elhsználják" a lejárt szavatosságú cuccaikat. Hogy ez belekerűl jópár emberi életbe - az amik lkitartanak az utólsó csepp ukrán vérig, az oroszok meg rángatják a vállukat.

Zionnépe 2022.04.17. 17:13:24

@nyisztor: Addig is jót röhög rajtuk mindenki, hogy bekamuzták mekkora ászok és közben a töredékét se ám tudják villantani sem.

Zionnépe 2022.04.17. 17:15:28

@Ljozsef: Sajnos valszeg épp ez következik most !

Zionnépe 2022.04.17. 17:19:27

@fofilozofus: Vagy még inkább az ukránok azokat is jól védik !
A titkoszolgálatból meg hullottak is a fejek, minap volt cikk róla, hogy 150 fő hírszerzőt rúgott ki Putyin. Gondolom pont ezért amit írtál is.

nyisztor 2022.04.17. 17:20:24

@Zionnépe: röhög aki hülye, az atomháborúval bohóckodnak, itt a szomszédban.

Ajtony 2022.04.17. 18:30:38

Ebben a proxi-háborúban jól látszik az USA és a nyugati világ technológiai fölénye. Nem véletlen ez, hiszen a 706 Mrd dolláros USA katonai költségvetés komoly része fejlesztésekre megy. Ettől függetlenül talán nem lenne értelme még ezzel a fölénnyel se rámenni az orosz területekre, mert az irdatlan távolságok miatt az utánpótlás néhány napos késése hamar Napoleon és a német II.VH-s zakóját hozhatná + néhány rakéta atomtöltettel. Egy biztos, a rettegett FSZB (GRU-KGB) már csak árnyéka lehet a régi KGB-nek. Ezt a háborút egyértelműen az információk hiánya miatt indíthatta Putyin. Állítólag a "Zelenszkíj" elleni tüntetések és a mérések szerinti 20% alatti népszerűsége miatt "felszabadítóként" akartak bevonulni. Se a politikai, se a katonai információk nem lehettek pontosak.

bordon 2022.04.17. 18:34:25

@fofilozofus: Igen, az ukrán és nyugati propaganda által felépített képpel ellentétben az a helyzet, hogy az oroszok elfinomkodták az elejét. Ha Amerika támad egy országot, akkor ott 2 hét és 1 hónap közti bombázás, légicsapások vannak. Amíg minden meg nem semmisül, ami vissza tudna lőni. Összes hidat, vasutat, erőművet, trafóállomást, radart, repteret, olajraktárat, finomítót, fegyvergyárat, lőszerraktárar, laktanyát, rendőrörsöt, átjátszóállomást lebombázzák. A távvezetékeket grafitbombákkal is, hogy biztos legyen az áramszünet.
És akkor eldöntik az amerikaiak, hogy bevonulnak-e a szárazföldön. Szerbiában, Líbiában ezt meg se kockáztatták.

Ezzel szemben az oroszok végrehajtottak egy látványos de rendkívül korlátozott légicsapás-sorozatot, aztán jött a légideszant, amit az ukráok szétlőttek.

Putyin tényleg azt hitte, hogy Ukrajnát nagyrészt épségben hagyhatja és begördülő tankjait virággal fogadja majd Kijev lakossága.
Kijev környékén szerintem az ukránok maguk több hidat, autópályát robbantottak fel az oroszok megállítása érdekében, mint amit az orosz légicsapások megrongáltak.

Két hét légi bombázás lett volna a minimum előkészület.

Emellett Putyin az Ukrajna körül összegyűjtött 200ezer fős orosz haderőből első körben bevetett pár tízezer fős harcoló alakulatot szétszórva több fronton, sok támadási iránnyal.
Miközben az ukránoknak területvédelmi egyszégekkel és tartalékosokkal együtt van kb. 1 millió fegyveresük.

Elfinomkodta ezt Putyin, mert nem elpusztítani, hanem visszaszerezni akarta Ukrajnát az orosz érdekszférának, kierőszakolt rezsimváltással és emiatt magasak a veszteségei.

Ha tanult volna Amerikától, akkor először legyalulta volna Ukrajnát a levegőből hagyományos légierővel, drónokkal meg ballisztikus és cirkáló rakétákkal.

Commandante Jayasuriya 2022.04.17. 18:46:32

Az ukránok szerint április 4 - ig 647 orosz tankot lőttek ki, azóta csak emelkedett ez a szám. 32 darab Armata nem oszt, nem szoroz, ha bevetették volna, akkor azok is rozsdatemetőben végezték volna.

Etniez 2022.04.17. 19:52:45

@fofilozofus: "Az előrenyomulás azért ilyen lassú, mert ők a békét akarják megnyerni, ezért pl. nem támadták a vasutat, az energiaellátási láncot (minden képen látni, hogy az ukrán magánszemélyek mobiloznak, megy az"

Hogy a mi? :DDD

Akkor miért pusztítják a városokat bombával és tűzérséggel? Kit kíméltek? Mi a ..szról beszélsz te?

Etniez 2022.04.17. 19:54:29

@cog3981: Ez már nem így van, fogy az orosz nép keményen.

Etniez 2022.04.17. 20:01:59

@Zionnépe: Putyint ismerve nagy igény lett most novicsokra, kidobott titkosszolgák meg sem merik fogni már a kilincseket.

Etniez 2022.04.17. 20:03:18

@Etniez: nézd, hogy megállt a növekedés, alig vannak fiatalok. Az egész ország középkorú vagy öregebb.

www.worldometers.info/world-population/russia-population/

Etniez 2022.04.17. 20:05:02

@Kopasz Szuzukis: Annyira jó az Armata, hogy csoda. Olyan rejtőfestést tettek rá, hogy még senki nem fedezte fel őket a harcmezőn.

Jelenleg egy darab kő is veszélyesebb, mint az Armata.

kekegsm 2022.04.17. 21:20:12

Az, hogy melyik a jobb tank, akkor dől el, ha szembe kerülnek egymással. Anno a T-72-re is azt mondták, hogy felveszi a versenyt az M1 Abrams és Challenger harckocsikkal, az AMX-30 és M60 típusokat meg lemossa, valahogy mégis játsza leradírozták őket.

6.Lenin az idióta linkeket küldözgető 2022.04.17. 21:36:11

@Mdeve: Én a működőképességről beszéltem. A nukleáris triádból a stratégiai bombázók már nem játszanak. Az ukrajnai háború komoly hibákat mutatott az oroszoknál. Ha tengeralattjáróik és a ballisztikus rakétáik is így működnek, akkor alulmaradnak egy nukleáris háborúban. És itt a repülőgép hordozók is játszanak, amiben az USA-nak nagy a fölénye. Ha vadászbombázókat szerelnek fel nukleáris fegyverekkel, óriási lesz a fölényük.

"A világon jelenleg 33 repülőgép-hordozó hadihajó van szolgálatban, ebből 19 amerikai, 4 francia, 2-2 brit és olasz. Egy ilyen hajója van az indiai, kínai, brazil, orosz, thaiföldi és spanyol haditengerészetnek, bár India és Kína is gőzerővel épít éppen újakat, hogy bővítse a flottáját. Az eddigi legnagyobb, 100 ezer tonna körüli Nimitz-osztályból, és természetesen az új, Gerald Ford-osztályból is csak az amerikaiaknak van, előbbiből tíz, utóbbiból mostantól egy. Az utánuk következő legnagyobbak, az orosz Kuznyecov és a kínai Liaoning csak 60-70 ezer tonnásak."

csacskó 2022.04.17. 21:38:14

Hogy miért áll az armata sorozatgyártása? Hát a fegyverekhez az ukránok gyártják a lőelemképző, célzó berendezést. A volvótol szerezték be a futóműveket. Az első érhető miért nem ad el nekik, másodkinak ugye csak a pénzhiány. Az egyéb érzékelőkről nem is beszélve amik szintén nem orosz gyártmány.

kvp 2022.04.17. 21:39:52

@cavalry: "Itt egy új termék, lehet gyártani a jogdíjat kérem persze. :)"

Ezt mar a nemetek is gyartottak a II. vilaghaboruban. Nem rossz, de dragabb, nagyobb es nehezkesebben hasznalhato mint egy gyalogsagi panceltoro raketa. en.wikipedia.org/wiki/Goliath_tracked_mine
Plusz az elmult evekben a legtobb gyengebb jarmu aljat is agyonpanceloztak az utmenti elasott robbanoanyagok (IED-k) miatt.

"Nincs 8-9 ezer atomfegyverük."

Sajnos mar 1-2 darab is tul sok. A NATO barmely teruletet ert atomtamadasra azonnal reagalna az amerikai hadero. Es biztos ami biztos ekkor minden nem barati atomfegyverrel rendelkezo orszagra kilonek mindent egyszerre, ez a MAD doktrina lenyege. Tehat valoszinuleg India es Pakisztan, de Kina es Eszak-Korea biztosan kapna az amerikai raketakbol es azok azert tobbe-kevesbe mukodnek. Boven eleg, hogy lakhatatlanna tegyek a teljes Foldet jo hosszu idore.

cavalry 2022.04.17. 22:01:06

@kvp: Köszönöm. Érdekes a cikk, sosem hallottam ezekről (ami az oktatás hibája :) . Tehát feltaláltam a melegvizet :) MIvel foglalkozom informatikusként is a mikrok kontrollerekkel, más téma miatt, a mondern eszközök és a teljesítőképes elektromos meghajtás lényegesen lecsökkentené a tömegét. A harckocsik lánctalpa is kellemetlen ha megrogálódik, és a teherautók sem túl védettek. A fenék páncél áttörhető kummulativ gránáttal is. Az öngyilkos drónoknál alkalmazott rendszer is hasznos lenne erre a célra. Olcsó legyen és könnyű képes legyen bajt okozni mint egy mozgó aknamező. Nyilván sokat kellene vele dolgozni mire jó lehet. A fő támadási irányokat lehetne ilyenekkel gyorsan lezárni, helikopterről telepítve, mert a légvédelem nem tud vele mit kezdeni, nem statikus mint a hagyományos akna amit akna taposóval fel lehet szedni gyorsan. Az amerikai öngyilkos drón is hasonló koncepció, van belő sok, olcsóbb, és gyorsan bevetheti a gyalogság is, önállóan tud célt keresni. A cikkben szereplő korai változatoknak sok hátránya volt, nem okos eszközök.

Timotiyong 2022.04.17. 22:20:42

A T-14 Armata még egyelőre csak egy prototípus. Néhányat már leszállítottak belőle az orosz hadseregnek, de ott még teszt fázis alatt van, tehát akár még a mostani háború tapasztalai alapján is csinálhatnak rajta kisebb változtatásokat, mielőtt elkezdenék sorozatgyártani ezeket a tankokat. Ettől függetlenül persze tesztelhetnék őket élesben, de ez nem azt jelenti hogy "Moszka védelmére" tartalékolják. Moszkva soha nem lesz veszélyben, kivéve ha a NATO egy teljeskörű támadást indít, de abból meg már atomháború lenne, és nem 100 tankon múlna a dolog. Az oroszok jelenlegi legmodernebb tankja ami aktív szolgálatban van a T-90M Proryv, amiből már fényképeztek le az ukrán fronton, és az oroszok még 1-et se veszítettek el belőle, tehát úgy tűnik az működik. Az Armata viszont a T-90m-től is sokkal fejlettebb, hiszen egy teljesen új dizájn.

Timotiyong 2022.04.17. 22:25:56

@Kivancsi: Már miért ne érne célba? Az oroszok precíziós fegyverei eddig is jól szerepeltek a konfliktusban, lényegében az összes Kalibr és Iskander rakéta amit kilőttek célba talált, ezt az ukránok se tagadják, hatalmas veszteségeik vannak. Viszont egy gerillaháborút amit az ukránok vívnak nem lehet ennyivel megnyerni, pláne ha korlátlan nyugati utánpótlást kapnak. Ahogyan az USA-nak is beletört a bicskája Vietnámba, mert ott meg Kínán keresztül ömlött a szovjet fegyver, mégse mondtuk azt hogy az amerikai hadsereg leszerepelt. Egyszerűen egy ilyen háborút csak a civil infrastuktúra teljes megsemmisítésével lehet megnyerni, azt pedig egyelőre nem akarták az oroszok. 200 ezer profi katonát bevezényeltek Ukrajnába, az Ukránoknak pedig ott van kb 400 ezer ember, beleértve a mozgósított tartalékosokat, paramilitáris egységeket, külföldi zsoldosokat és önkénetesek, és ehhez jön a kb 20 ezer legmodernebb anti tank fegyver amit a NATO országoktól kaptak.

Etniez 2022.04.17. 22:32:18

@Timotiyong: miből gondolod, hogy nem veszítettek el belőle? Miből gondolod, hogy volt már bevetésen valami komolyabb ütközetben?
Van erről valami dokumentáció?

Etniez 2022.04.17. 22:32:51

@Timotiyong: Usa szerint 30%-uk meghibásodott.

kvp 2022.04.17. 22:33:12

@cavalry: Nagy tomegben alkalmazva ket problema lenne. Egyreszt az aksik elettartalma, amin egy napelem se sokat segitene. A masik az autonom mukodes, ugyanis nem rakhatnak minden elszort robot moge egy katonat. Egy ilyen helyzetben hogyan tudnak maguktol megkulonboztetni a civileket az ellensegektol? Jelen technologiai szinten meg a sajat alakulatokat sem tudnak szetvalasztani az ellensegtol.

A dronokban tobb lehetoseg van. Egyreszt csak akkor inditjak oket amikor kellenek, masreszt igy maradhat az emberi iranyitas. Harmadreszt felulrol tamadhatnak, ahol gyengebb a pancelzat. Pl. az armatakon szinte semmi sincs a torony tetejen. A tomegcsokkenest pont azzal ertek el, hogy kvazi egy lynx pancelzata van a jarmuvon es csak az utaster es az eleje vedett. Szoval az armata gyors, de maga a jarmu relativ puha a nyugati pancelelharito raketakkal szemben.

Apropo dron, napokban neztem a lengyelek es az oroszok fejleszteseit. A lengyel az kb. a switchblade tudasa, csak kezzel kell felszerelni a szarnyait, nem csobol indul. Az orosz kalasnyikov fele fejlesztesrol pedig tobb robbantott fotot (szo szerint) talaltam a neten, aliexpresszes kinai alkatreszekbol vannak. A fotok alapjan akar itthon is lehetne oket tomeggyartani, persze ugyancsak kinai alkatreszekbol, mert felvezeto es litiumion akkumulator iparunk nekunk sincs. (csak a ketlepcsos amerikai robbanofejet nem lehet a netrol megrendelni, de az a fotok alapjan az oroszoknak sincs)

bz249 2022.04.17. 22:40:13

Hol lennenek? A SzU-57-eseket meg azt a fassetudjahogyhivjak EMP fegyvert, ami megbenitotta azt az amerikai rombolot orzik veluk. Most komolyan, ha kivinnek a harcterre oket, akkor az Ellenseg(TM) jol tanulmanyozhatna oket. Hat nem jobb inkabb eldugni oket Sziberia-Kulsore, ahol biztonsagban vannak?

Von Hermanitz 2022.04.17. 23:00:22

@Etniez: Háborús bűnösök. Rosszul vezetett, tehetségtelen és elavult eszközökkel harcoló, gátlástalan banda, mely a civil lakosság ellen undorító és gyáva támadásokra kész. EZ az orosz haderő Ukrajnában jelenleg. Számomra ezt bizonyították. Pártatlan vagyok: nincsenek sem ukrán sem orosz barátaim, rokonaim vagy érintettségem de ezt gondolom róluk.

Borzi Bobó 2022.04.18. 02:09:52

Mikor az armatát bemutatták, már akkor az volt az érzésem, hogy ez csak kábítás, túl nagy fába vágták a fejszéjüket. Az, hogy a sorozatgyártás nem indult meg, teljesen nyilvánvalóvá teszi, hogy a technika nincs bevethető állapotban, és szerintem soha nem is lesz. Oroszország óriási technikai hátrányban és függő viszonyban van külföldi beszállítóktól. Ezt a háborút benézték, nem nyerhetik meg, már csak egy tisztes kiszállásban reménykedhetnek, de szerintem a nyugat ezt nem fogja nekik megadni, az egész világ előtt látványos lesz a bukásuk.
Elméletileg az egyetlen veszélyt a nukleáris arzenáljuk jelenti, de ismerve a hanyagságukat, biztos vagyok benne, hogy ennek is nagyobb a füstje mint a lángja. A NATO-nak nyilvánvalóan kész terve van ezek egyidejű megsemmisítésére, amit szükség esetén azonnal meg is fognak lépni, és egy újabb mitosszal lesz kevesebb.

paveway 2022.04.18. 09:05:56

@Kopasz Szuzukis: Mindegy, milyen egyenértékű a frontpáncél. Lehet 5000mm is. A Javelin akkor is lekapja róla a tornyot, elpusztítva mindent a harckocsin belül.

Muhammad Balfas 2022.04.18. 09:14:42

Lassan haladnak? Mihez képest? Mennyi idő alatt szállták meg az amik a fele akkora Irakot, vagy a britek a Falkland szigeteket? A T-14 Armata pedig egy nem rendszeresített harceszköz, ezért bevetéséről sincs értelme elmélkedni.

Etniez 2022.04.18. 09:36:46

@Muhammad Balfas: Irakot? 4 hét alatt teljesen. Oroszok most tartanak 9 hétnél és mennyit is haladtak előre?

Nem kell az oroszokat sztárolni. Falusi kocsmában ez elmegy, de az interneten nem működik, főleg nem egy military blogon.

Oroszoknak az a bajuk, hogy sem az A-, sem a B-terv nem működött, most jön a C.
Próbálnak valami eredményt elérni keleten, hogy fel lehessen mutatni, hogy na EZT AKARTUK EREDETILEG IS (ami ugye egy nagy kamu, Kijev volt a cél és az ukrán kormány elkergetése), aztán szépen kivonuljanak.
Most átcsoportosítanak keletre, hogy meglegyen az elsöprő fölény, lesz is valami eredménye.

Ettől függetlenül kiderült, hogy az orosz hadsereg teljesen túlértékelt, ha rendes hadsereggel kerül szembe akkor elakad a tudomány, az új csodafegyverek pedig 10 év után sem bevethetőek....

Értem én, hogy fel kell dolgoznod a csalódást és még a tagadás fázisában tartasz, de remélem nem tart sokáig a gyász.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.18. 09:44:32

@Muhammad Balfas: Őfelsége hadereje konkrétan vagy két hónapig elbíbelődött a Falkland szigetek megszerzésével a világverő argentin hadsereg ellen. Irakot meg izgalmasabb lett volna megtámadni néhány évtizeddel korábban, úgy, hogy nyolc évig készülhet rá, szovjet tanácsadókkal, legmodernebb szovjet fegyverekkel, a szovjet katonai hírszerzés információinak birtokában.:)

Sir Gombóc 2022.04.18. 10:29:20

@Muhammad Balfas: a Falkland-szigeteket az argentinok szállták meg, nem a britek. Ők visszafoglalták.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.04.18. 10:34:12

@LebensraumamOsten: " Keresnék a kilőtt tank maradványait és brummogva úgy tennének, mintha vezetnék. " :-)) Kontrétan beszartam...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.04.18. 10:37:36

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: "Őfelsége hadereje konkrétan vagy két hónapig elbíbelődött a Falkland szigetek megszerzésével "

Először is visszafoglalták, másodszor nem lőtték szarrá, rombolták földig a saját területüket. Úgy egy kicsit nehezebb harcolni. Mindig újra és újra felszínre kerül a korlátolt gondolkodásod.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.04.18. 10:41:46

@Muhammad Balfas: Konkrétan 2003 március 20 és április 9.-e között az USA és szövetségesei letarolták Irakot. Az szűken 3 hét. Az alatt az oroszok még csak a térképen keresgették merre van Kijev.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.18. 10:52:29

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Igen, néhány szigetet, nem egy nagyhatalom által kézivezérelt 45 milliós országot.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.04.18. 10:55:03

Visszatérve az atomfegyverekre. A plutónium kritikus tömege 2 kg. A plutónium spontán neutron emissziója és nagy hasadási hatáskeresztmetszete miatt csak implóziós bombát lehet készíteni belőle. Illetve azzal kiváltott hidrogén bombát.
Egy ilyen hatásfoka 60 százalék a legjobb esetben, vagyis kb 1,2 kilogramm plutónium hasad el a robbanáskor. Ilyen volt a nagaszaki bomba, bár kisebb hatásfokkal.
Ökölszabály hogy 1 gramm hasadóanyag kb 1 MW/nap hőt termel, vagyis egy paksi blokkban naponta 1,5 kilogramm urán és plutónium hasad el.
Tehát egy paksi blokkban naponta egy nagaszaki bombánál több szar termelődik.
Csernobil kb 100 ilyen bombányi sugárszennyezést okozott és a világ nem dőlt össze. Egy totális atomháború esetén a civilizáció ugyan összeomlik, de az emberiség fennmarad. Mivel az USA célbajuttató lehetőségei sokkal jobbak, az lesz hogy Oroszország pusztasággá változik, az USA-nak meg maximum a fele. Ezt a magasrangú orosz tisztek tudják és ezért putler hiába is adná ki a parancsot ez nem fog megtörténni. Azt se feledjük el hogy az USA-nak a repülőgép hordozók tekintetében óriási a fölénye 19:1. Az oroszok azt az egyet is javítják. Vagyis ha az USA a vadászgépeit atomtöltetekkel szerelik fel, egy megelőző csapással, az orosz rakétasiklókat el tudják pusztítani mielőtt a ballisztikus rakétákat azok elindítanák.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.04.18. 10:57:18

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Nem érted? Teljesen más ideig tart egy hadművelet, ha előtte nem dolgozod meg tüzérségi és légitámadásokkal az ellenséget. Az angolok meg nem akarták szétlőni a saját szigeteiket és lakosságukat. Nem úgy mint az oroszok, akik orosz nemzetiség által lakott területeket változtattak romhalmazzá.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.18. 11:12:46

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Nem kellett komoly városi harcokat folytatniuk, és így is csak ennyi idő alatt sikerült, holott komoly haditengerészeti fölényük is volt.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.18. 11:16:18

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Az oroszok eleve kis hatóerejű, harctéri ,taktikai atomfegyvereiket használnának kelet-Ukrajnában ha eljutna idáig a dolog. Emiatt pedig nem indítana atomháborút az USA.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.04.18. 11:27:39

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Ez igaz. Kérdés hogy ez nem vezetne putler gyors bukásához. Ezt már az orosz katonai vezetés sem nézné jó szemmel.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2022.04.18. 11:30:05

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Különben 1 kilotonnás atomfegyvereknek mi értelme lenne? Azt hagyományos bombákkal, hatékonyabban el lehet végezni. Ezer tonna bombát az orosz hadsereg egy nap alatt kiszór.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.18. 11:37:52

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Simán bevetik, ha nincs más mód a keleti ukrán harccsoport megtörésére, de nem hinném, hogy eljutunk idáig, hisz hagyományos nagyerejű bombák is rendelkezésre állnak:
youtu.be/vUqVbKlSx0c

Ez meg egy taktikai atomfegyver tesztje:

youtu.be/AWyVd1iKa-I

Etniez 2022.04.18. 11:53:05

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Azt azért ne felejtsd el, hogy a Falkland-szigetek és Nagy-Britannia és Észak-Írország Egyesült Királyság között kb 20.000 km tenger van, nem közvetlen szárazföldi határ...

Látom, hogy nagyon fáj nektek a leszerepelt orosz hadsereg, de ideje lenne feldolgozni már.
'56 hősei és '44-ben Budapesten megerőszakolt asszonyok forognak a sírjukban, ha rátok gondolnak.

Etniez 2022.04.18. 11:54:39

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Mielőtt nagyon belelendülsz az okoskodásba azért kifejthetnéd, hogy mi értelme van beatomozni azokat a városokat, amiket utána el akarsz foglalni? Mit kezdesz majd a szennyezett területtel?

(gondolkodó Eddie Murphy memet képzeld most ide)

Komolyan mondom, szellemi szinted 14 év körül lehet.

Etniez 2022.04.18. 11:57:32

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

"Nem úgy mint az oroszok, akik orosz nemzetiség által lakott területeket változtattak romhalmazzá."

Persze. Leszarják az ottani ottani oroszokat igazából, nekik Krím kell és a Földközi-tengeri kijáró. Nem az orosz emberek megsegítése a cél, csak a stratégia területek megszerzése. Az ottani oroszok a hasznos hülyék. Kurvára nem érdekes, mi lesz velük, csak a kikötők legyenek meg.

Argus_ 2022.04.18. 11:58:09

Az oroszok akkor fognak taktikai atomfegyvert bevetni Ukrajnában, ha a donbassi offenzívájuk (mely hamarosan megindul) eredménytelen lenne:
defcon.blog.hu/2022/04/18/az_atomfegyverek_bevetesenek_kockazata

cavalry 2022.04.18. 12:56:21

@kvp: Egy agrár rendszerem miatt foglalkoztam a drónokkal de a mostani szabályozást még meg kel oldanom valahogy, hogy repülhessek ipari alkalmazás miatt. A kis kapacitású de tömegesen alkalmazott drónok is jók lehetnek a haditechnika megrongálására, nem kell túl nagy tömegű robbanó anyagot vinnie, nagy sebességű drónokat lelőni sem egyszerű. A földön közlekedő vezérelt intelligens aknák irányítására sok lehetőség van. A műholdas nagy felbontású képekkel sok mindent meg lehet oldani, sokféle alkalmazás van már, elképesztő dolgokat tudnak. Pld. megszámolják a nagy erdő összes fáit, akár egyenként is meghatározza a GPS kódját stb. Leszól a kis önjáró akna robotnak hogy akció van erre a GPS kódra, támadjon rá, és nyilvántart belőlük 5000-t ha kell. A felbontás kb olyan hogy az újságot is elolvashatod. Természetesen az álcázott eszközöknek sinc ssemmi esélye, rakhatsz a járműre akármit a hőérzékelés is megoldott. Volt olyan alkalmazás már régen is hogy a katonai álcahálók folt elrendezéséből is kimutatta hol van az álcaháló pontosan, és alatta az eszköz. A lombokkal álcázni már vicces. A gyomok fajtáit is azonosítja egy harckocsi az semmiség. www.wsj.com/articles/satellite-images-show-russias-expanding-ukraine-buildup-11618917238 www.maxar.com/who-we-serve/us-intelligence

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.18. 13:17:39

@Etniez: Mi írtam? Taktikai, harctéri atomfegyverek..Nem Kijevet vagy Harkovot fogja atomtámadás érni, ha egyáltalán.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.18. 13:20:25

@Etniez: Durva brit haditengerészeti fölény volt atomtengeralattjárókkal, anyahajókal. És nem egy több százezer négyzetkilométeres több tízmilliós lakosságú területről volt szó, és nem egy másik nagyhatalom segítsége mellett harcoltak az argentinok.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.18. 13:21:46

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Gondolom azért gyártottak ilyen fegyvereket, mert van értelmük. Pl. a sugárzás élettani hatása az ellenségre

arthurthedent 2022.04.18. 13:37:43

@fofilozofus: "Emiatt a hímestojás hozzáállás miatt haladnak lassan előre."

Azt ugye tudod, hogy ez egyáltalán nem igaz, hogy csak három percet kéne keresgélni a neten, hogy lásd mekkora hazugságot nyomsz, hogy lásd képeken és videofelvételeken, hogy mennyire nincs igazad?

Az oroszok azért nem haladnak előre, mert ennyi telik tőlük. Ennyire voltak képesek. Amit elértek azt szétlőtték, előbb a katonai célpontokat, utána meg a civil lakóházakat, szétlőttek amit bírtak aztán visszaverték őket. Akkor azt hazudták, hogy minden terv szerint halad, eleve vissza akartak vonulni.

arthurthedent 2022.04.18. 13:43:39

@Etniez: "Mielőtt nagyon belelendülsz az okoskodásba azért kifejthetnéd, hogy mi értelme van beatomozni azokat a városokat, amiket utána el akarsz foglalni? Mit kezdesz majd a szennyezett területtel?"

Annak idején a varsói szerződés stratégiája pont ez volt: atomot leszórni, majd bevonulni a területre. Értelme nem nagyon volt, magyarázata viszont igenis van: pont lez.rják ha pár százezer katona meghal.

Sir Gombóc 2022.04.18. 14:50:13

@Etniez: a Földközi-tengeri kijárat a törökök ellenőrzése alatt van és ők NATO tagok.

Etniez 2022.04.18. 14:58:13

@Sir Gombóc: Igen, azok jelenleg. De szövetségek jönnek-mennek.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.18. 17:52:13

@arthurthedent: Hamarosan bekerítik az ukrán sereg gerincét alkotó keleti harccsoportot. Ukrán területen meg kb. azt lőnek szét rakétákkal, amit akarnak. Üzemanyag ellátó bázist, finomítókat, lőszer és fegyerraktárakat, nyugati fegyverszállítmányokat.

arthurthedent 2022.04.18. 20:19:30

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: "Üzemanyag ellátó bázist, finomítókat, lőszer és fegyerraktárakat,"

Tahát ha jól értem akkor semmisítik meg a katonai célpontokat, amikor csak akarják. Csak nem akarják. Megvárják, amíg az ukránok kilövöldözik a tankjaikat meg a tábornokaikat meg a teherautóikat...

Igen firnyákos ez az orosz taktika, nyilván jól meglepik vele az ellenséget. :D

"Hamarosan bekerítik az ukrán sereg gerincét alkotó keleti harccsoportot. "
És szépen benn lesznek az országba és szépen hatfelől fogják támadni őket az ukránok. Oh, várj, már egy hónapja hatfelől lövik őket az akránok. :D

"Amerikai nukleáris teszt katonákkal /1:11/"
Ismerem a történelmet, az internetet is tudom használni, köszi. Mondjuk persze ennek semmi köze a mostani ukrajnai háborúhoz. Inkább arról mesélj, hogy az oroszok bármikor megsemmisíthetnék az ellenséges célpontokat, de ők nem teszik, ők így szoktak leszállni a bicikliről. :D

Sir Gombóc 2022.04.18. 21:03:49

@Etniez: nem fognak kiszállni, Erdogan ennyire nem hülye.

Dallasbird 2022.04.19. 11:38:35

@Bandibácsi egy nick tolvaj: Igen jogos a felvetésed,de a "hagyományos" robbanóanyag nem igazi érték ,a bomlás pótlása viszont extrém drága. Az hogy mennyire "fullad" be a robbanás meg nyilván mikor mennyire :)

Dallasbird 2022.04.19. 11:47:20

@bz249: jeszus ,te tényleg elhitted hogy megbénították a hajót :? ne égesd már magad , amúgy még civil serverekhez is lehet venni EMP védelmet..... a repülőnek volt ,a 10000 x nagyobb értékű hajón meg nincs mi ? ne nézz annyi orosz kamu youtube csatornát...

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.19. 14:22:34

@arthurthedent: Különbséget tudsz tenni egy több száz négyzetméteres raktár, üzemanyag állomás, logisztikai elosztó központ, és harceszközök között? Utóbbiak miatt nyilván nem fognak rakétákat indítani több száz kilós robbanótöltettel.
Az oroszok nagy pontosságú rakétás támadásokkal szépen módszeresen semmisítik meg az ukrán készleteket, amelynek egyre inkább kezdenek látszani a következményei.

"És szépen benn lesznek az országba és szépen hatfelől fogják támadni őket az ukránok. "

Persze, olyan vagy, mint Adolf a bunkerben '45 tavaszán, aki nem létező hadosztályokat tologat a térképen.:) Az ukránoknak sem üzemanyaguk, sem kellő számú harcjárművük nincs a manőverező harcászathoz.

"Mondjuk persze ennek semmi köze a mostani ukrajnai háborúhoz. "

Arról beszéltél, hogy a szovjetek hajtották volna katonáikat az atomcsapás sújtotta terület környékére. Hát, a felvételből kiderül, hogy nemcsak ők.:)

arthurthedent 2022.04.19. 15:45:12

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: "Arról beszéltél, hogy a szovjetek hajtották volna katonáikat az atomcsapás sújtotta terület környékére. Hát, a felvételből kiderül, hogy nemcsak ők.:)"

Vicces, hogy az indexen mindenki dedós módon gonosz/nem-gonosz tengely mentén képes gondolkodni és feltételezi, hogy én is csak erre vagyok képes. Próbáld meg követni a gondolatmenetet:
- Az oroszok nem dobnak le atombombát elfoglalandó területre, mert annak meg mi értelme lenne?
- A varsói szerződés idején is ezt tervezték...
- De az amerikaiak is gonoszak.
- Akkor most ennek meg mi a franc köze van ahhoz, amiről beszéltünk?

"Persze, olyan vagy, mint Adolf a bunkerben '45 tavaszán, aki nem létező hadosztályokat tologat a térképen.:)"

Adolfot bekerítették a fővárosba aztán elfoglalták a várost. Az oroszok bekerítették kijevet, aztán szétverték őket és visszavonultak. Aztán meg kitalálták, hogy nem is akarták elfoglalni, nekik az volt a stratégiájuk, hogy egy hónap alatt majdnem bekerítik, aztán meg visszavonulnak, mert ők így háborúznak. Hát persze. Az ukránok tologatnak nem létező haderőt. :D

"Az oroszok nagy pontosságú rakétás támadásokkal szépen módszeresen semmisítik meg az ukrán készleteket"

Szép módszeresen ezt mondogatják már egy hónapja. A youtube tele van videofelvételekkel, hogy hogyan lövik ki az ukránok nagy pontosságú csapásokkal a bunkereiket, a harckocsijaikat, a lőszerraktáraikat, a hajóikat. Az oroszok meg erről beszélnek egy hónapja. Naponta húsz katonai célpontot semmisítenek meg. Csak nincsenek róla felvételek meg hátrafelé mennek meg annyi a veszteségük amennyi előtte tíz év alatt nem volt senkinek egyetlen háborúban sem.

Mégis mennyi katinai központjuk volt az ukránoknak, mennyi tankjuk, mennyi lőszerraktáruk, hogy már egy hónapja iszonyat hatékonyan pusztítják őket az oroszok és még mindig van nekik?

Néztem a drónfelvételeket, az oroszok a fák meg épületek közt bújkálnak, marmonkannával keresnek kutakat, a boltokat már kifosztották. Annyira hatékonyan semmisítik meg az ukránokat, hogy a fák közt bújkálnak és még onnan is kilövik őket.

kvp 2022.04.19. 16:02:21

@cavalry: "A műholdas nagy felbontású képekkel sok mindent meg lehet oldani, sokféle alkalmazás van már, elképesztő dolgokat tudnak. Pld. megszámolják a nagy erdő összes fáit, akár egyenként is meghatározza a GPS kódját stb. Leszól a kis önjáró akna robotnak hogy akció van erre a GPS kódra, támadjon rá, és nyilvántart belőlük 5000-t ha kell"

Ez mukodik amikor a gyomok az ellenseg es traktorokat kell iranyitani. Haboru eseten az elso ami kiesik az a GPS, mert konnyen zavarhato. A masodik pedig a muhold, mert egyreszt nekunk nincs sajat csak a MASAT-ok, masreszt mi van akkor ha ejjel vagy felhos-kodos idoben kell tajekozodni, aktiv radar zavaras mellett? Ezert mondtam azt, hogy az idealis robotot (dront) csak a tamadas elott par perccel inditjak. Es nem art ha van beloluk vezetekiranyitasu valtozat is, mert azt biztos nem zavarjak meg.

A torvenyi szabalyozasrol csak annyit, hogy Magyarorszagon jelenleg barmilyen az operatorhoz kepest latohataron tul mozgo legijarmu katonai besorolasu, tehat legalisan civil celokra nem hasznalhatoak. Viszont honvedelem eseten a magyar hadseregnek a civil dron torvenyeket ertelemszeruen nem kell betartania. Egyebkent robbanoeroben a minel nagyobb annal jobb a cel, mivel elsosorban a tankok, az onjaro lovegek es a katonai ellato konvojok kiiktatasa lenne a cel, amihez tobbnyire kell a ketlepcsos tankelharito robbanofej.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2022.04.19. 17:46:45

@arthurthedent:

"Az oroszok nem dobnak le atombombát elfoglalandó területre, mert annak meg mi értelme lenne?"

Akkor mégis miért fejlesztették ki ezt a fegyvertípust okoska? Maguk az amerikaiak is elismerték, hogy most már benne van a pakliban, hogy az oroszok végső esetben bevethetnek a kelet-ukrajnai harctéren kis robbanóerejű taktikai nukleáris tölteteket, mondjuk vezetési pontok ellen a fronton.
De te egyébként is a két katonai tömböt hasonlítottad össze a hidegháború idején. hogy a szovjetek ilyen gonosz gecik voltak, hogy így használták volna az atomfegyvereket, aztán kénytelen voltál szembesülni a videóval, melyen az amerikaiak simán elindítják sorkatonáikat a gombafelhő felé.:))

"Az oroszok bekerítették kijevet, aztán szétverték őket és visszavonultak. "

Nem verték szét őket, csak visszavonultak, épp azért, hogy azon egységekkel is a kelet-ukrajnai sikert biztosítsák be. Ez a több tízezer ember bekerítése, likvidálása az ukrán vezetést is elgondolkodtatja. Mellesleg Kijevhez sem küldött senki felmentést, mert az ukrán haderő nem képes komolyabb létszámú erőöszpontosításra. Szakasz, század szinten harcolnak. Ami városi védekezésre, meg utánpótlási vonalak elleni támadásokra alkalmas lehet, de egy katlan felmentésére messze kevés. Ráadásul mostanra az ukrán üzemanyag ellátás is igen problematikus, ahogy a lőszerellátás is. Manőverező harcászatra mostanra végképp nem alkalmas ez a sereg, marad a sündisznó állások védelme. Pont, mint a nácik '45-ben.:)

Azzal van tele a net, hogy hány ukrán utánpótlási centrum semmisül meg. Pl. az utolsó ukrán finomítót is megsemmisítették az orosz rakéták. Belogorodról meg kiderült végül, hogy nem is az ukránok csinálták. Az a baj, hogy buborékban élsz. Éppolyan keserves lesz az ébredés, mint április 3-a után. A valóság most is rád vigyorog majd. Egy álvalóságban létezel amit az ukrán agitproposok, meg a telexes Dávidkák állítanak neked elő, vagy egyszerűen hazudsz.

www.portfolio.hu/global/20220418/megindult-a-kelet-ukrajnai-orosz-offenziva-az-ukran-elnok-eu-tagsagert-folyamodott-539959

"hétfő reggel az oroszok megkezdték a keleti offenzíva "aktív szakaszát".

Szerhij Hajdaj luhanszki kormányzó is megerősítette az orosz támadások tényét. Elmondta: elveszítették az ellenőrzést Kreminna fölött, utcai harcok zajlanak a városban, a civilek evakuálása nem lehetséges. "Óráról órára romlik a helyzet" - jegyezte meg."

www.portfolio.hu/global/20220406/uzemanyagbazis-es-fegyverszallitmany-megsemmisiteserol-szamolt-be-az-orosz-katonai-szovivo-538047

cavalry 2022.04.19. 22:00:31

@kvp: A műholdas cég oldalán megtalálhatod a felhős időben való eljárást (egy rövidítés). Na jó megadom magam, :) vigyen a robot egy Javelint és 100 vagy 1000 méterről lője ki, de ez drágább. megoldás. Előbb utóbb ez lesz. A Javelin ráírányítása a célra, már most is megy távirányítással (van hozzá egy méteres távcső és egy laptop, + kábelek vagy rádió). Kézifegyver is van ilyen, 1200 méterről lő ki bárkit egy fényképezőgép állványról (mozgó célt is). A drónt nekem nem kell felemelnem 2 méternél jobban, azt észre sem veszik szerintem (digitális műszereket akarok leolvasni GPS kódjuk alapján megközelítve őket program szerint). A műszer fillérekbe kerül, ha rá kell rakni egy ipari mobilt vagy rádiót az már drága mert rengeteg kell. Majd módosítják a törvényt, mert ez érdek. :)

kvp 2022.04.20. 09:12:38

@cavalry: "Na jó megadom magam, :) vigyen a robot egy Javelint és 100 vagy 1000 méterről lője ki, de ez drágább. megoldás. Előbb utóbb ez lesz."

Ilyen mar van, izraeli-amerikai fejlesztes es tenyleg mukodik. Nagy elonye, hogy sokkal kevesebb robot kell, igy jut hozzajuk eleg emberi operator.

"A drónt nekem nem kell felemelnem 2 méternél jobban, azt észre sem veszik szerintem (digitális műszereket akarok leolvasni GPS kódjuk alapján megközelítve őket program szerint). A műszer fillérekbe kerül, ha rá kell rakni egy ipari mobilt vagy rádiót az már drága mert rengeteg kell. Majd módosítják a törvényt, mert ez érdek."

Vagy egy UGV kellene oda, tehat foldon gurulo robot, hosszu kar vegen ulo mozgathato kameraval vagy a radiot kell kivaltani valami olcsobbal. En szemely szerint IrDa-t raktnek a szenzorokra, tehat sima tsop1738-as vagy utodjai altal kezelt 38 kHz-es infras kapcsolatot. (half duplex soros kapcsolat, 1200-9600 baud, checksum-ozott parancsok) Ezt a rendszert hasznaljak az infras tv taviranyitok es a lego regebbi infras taviranyitoi es robotjai. Megfelelo cimzes es csomagformatum mellett tobb millio egyedileg cimezheto szenzor is lehet egy helyen. Hatalmas elonye a megoldasnak, hogy csakugy mint egy tv taviranyito, nagyon keveset fogyaszt. Hatranya, hogy kozvetlen ralatas mellett is max. 10-12 meterre visz, de ha jol ertem az eleg lenne a talajrol felnezve. (ha nincs kozvetlen ralatas, akkor indirektben, mas feluletekrol visszapattanva kb. 4-5-ot tud)

Ha mindenkeppen radio, mert megkozelithetetlen a talaj, akkor pedig BTLE egy kis esp32-esen. Nagyon olcso es nyilt terepen, csokkentett adatrataval akar fel kilometert is atvisz, egy p2p mesh network pedig akarmekkora lehet, csak nehany atjatszot kell lerakni a lancba. Bar tobbet fogyaszt mint az infras, de kb. 1400 forint a mikrovezerlos modul a beepitett antennaval egyutt, csak tapot kell adni neki. Hatalmas elonye, hogy a szenzor kezeleset is elvegzi, tehat eleg 1 vezerlo. Plusz ha nem folyamatos a kapcsolat, csak neha olvassak le, akkor ez is eleg sokaig birja egy toltessel, joval tovabb mint egy ipari gsm modem eseten. Dronokhoz keves, mert nagyobb tavolsagra csak qcif felbontasu kepet tudna stream-elni, de egy szenzor leolvasasahoz boven eleg.

cavalry 2022.04.20. 22:49:32

@kvp: Miket nem tudsz :) A földön nem lehet gurulni az kizárt. A terület meg nagy, a központból 6-9 km-re is el kell mennie a drónnak , a rádiós dolgot néztem de az drága lenne (autó lopás megakadályozására használnak hasonlót). Egy két darab még elférne. Az angolok GSM telefonnal oldják meg nagy területekre, de az nem lehet olcsó, mert lehet hogy ellopnák akkor is ha nem jó semmire. Én arra gondoltam hogy max egy gyufás doboznyi primitív kijelző elég, ilyen van kínai hőmérős dolgokhoz amivel talajhőt lehet mérni az nem drága csak most nem a hőt kell mérni, a szenzorok is olcsók csak az adatot kell behozni mondjuk 200 hektárról, hektáronként 100 db mérőt leolvasva. Az eredmény megérné, most egyedileg meg tudom nézni a paramétereket és ez sokat számít, hatalmas költség megtakarítás keletkezne, és nagy bevétel növekedés. A nagy darabszám kellene az átütő eredményhez, mert most kb sötétben támolyognak a termelők és pazarolnak mint a gép. Lehet hogy a műhold is jó csak az is nagyon drága lenne. Itt a poén a költségek leszorítása.
süti beállítások módosítása