Már 7 éve annak, hogy az oroszok bemutatták 2015-ben a szokásos nagy májusi díszszemléjükön az új csodafegyverüket a T-14 Armata harckocsit. Azóta számtalan lehetőségük lett volna ennek az új típusnak az éles bevetésére például Szíriában és Ukrajnában, ám alig-alig jutottak szerephez. Szíriában megjelentek (kis számban) de Ukrajnában eddig egyetlen egyről sincs tudomásunk.
A kép forrása: LINK
Az Armaták gyártása állítólag már 2015-ben elkezdődött az Uralvagonzavod gyáraiban, ám 3 évvel később már arról érkeztek hírek, hogy 32 db elkészítése után leálltak a tömeggyártással. Az okok leginkább a magas előállítási, innovációs költségek felé mutatnak.
A T-14 Armata fő fegyvere egy 125 mm-es 2A82-1M típusú, automata töltésű, sima csövű harckocsi-ágyú (32 db-ból álló javadalmazással). A kezelő-személyzet csupán 3 fős és sajátos módon elkülönítve foglal helyet egy páncélozott rekeszben a jármű elülső részében (jól védett helyen). Különleges hogy a kezelők nem a toronyban, hanem a platformban ücsörögnek. A harckocsi álcázórendszerrel is rendelkezik, melyről keveset tudni. [] A közepes méretű típus, mindössze 48 tonnás, így lényegesen kisebb a nyugati versenytársainál, például a 67,5 tonnás Leopárdnál, a 63 tonnás Abrams M1A2-nél, a 65 tonnás Merkavánál vagy a 62,5 tonnás Challenger 2-nél. Viszont gyorsabb is ezeknél, hiszen 90km/órára képes és 500 km megtételére képes egyetlen feltankolással. A T-14 Armatát egy 12 hengeres, 1500 lovas dízelmotor hajtja (mint a Merkavát és a Leókat is). Adottságai és révén ma a T-14 Armata a világ legjobb harckocsijai közé tartozik.
A kép forrása: LINK2
A T-14 előnye a személyzet nagy fokú védettsége, a gyorsaság, a nagy hatótávolság, a nagy lő-erejű és pontosságú harckocsi-ágyú, az álcázóberendezés és egy érdekes kompatibilitás (univerzális jelleg) más járművek platformjaival (pl a T-15 gyalogsági harcjárművel). Ugyanakkor valamilyen okból az orosz hadiipar leállt a sorozatgyártásával és nem veti be Ukrajnában sem. Nagy kérdés miért nem? Drága a tömeggyártása az orosz kasszához mérten? Konstrukciós hibái vannak? Hiányzik valami a tömeggyártáshoz? Egyelőre csak találgatni lehet. Mi valamiféle konstrukciós hibá(k)ra, gyártás-technológiai gondokra tippelünk és a T-72B illetve T-90-hez mérten túl drága előállítási költségekre. Az 1500-2000 példányszámú T-90 ma is uralja az orosz harckocsi-fegyvernemet.
Az Ukrajnában február 24 óta, 50 napja zajló háború orosz szemszögből nem áll túl fényesen, ráadásul a szankciók hétről hétre gyengítik az orosz gazdaságot, amihez a svéd-finn NATO csatlakozás problémája is társul. Az orosz hadiipar válaszút elé érkezett: vagy rákapcsolnak az új fejlesztésű eszközeik harctéri megjelenéseire vagy szembe kell nézniük egy esetleges politikai-katonai vereséggel. A T-14 Armata harckocsik ukrajnai bevetése talán változtatni tudna a kialakult helyzeten. A kérdés csak az: Putyin tartalékolja ezeket Moszkva védelmére vagy elszánja magát végre a tömeggyártásra és elrendeli az ukrajnai bevetésüket. Persze ettől még háborúja és agressziója nem lesz igazságos és jogos